גידול של האשך

סרטן האשכים הוא הגידול הסרטני הנפוץ ביותר בקרב גברים צעירים בין גילאי 20-39 ולעיתים נדירות הוא מופיע גם לפני גיל 15.
הסיכוי לחיות בסרטן האשכים הוא סיכוי של אחד ל-200. שיעור תמותתו נמוך מאוד ושיעור ההישרדות שלו גבוה מאוד (95%).

איך גידול האשך נוצר

גידול של האשך נוצר כאשר אחד התאים ברקמה מתחלק שוב ושוב ויוצר הרבה מאוד תאים סרטניים באזור אחד. כתוצאה מכך, באותו האזור נוצר גוש שבהמשך עלול לשלוח גרורות לרקמות מרוחקות. כך הסרטן מתפשט לאזורים מרוחקים אף יותר.

אבחון הגידול

לרוב נבחין במשהו שונה בצורה אקראית במהלך מישוש עצמי. לאחר שנדמה לנו שקיים איזשהו חשד ראשוני, נעשית אבחנה מדויקת על סמך ההיסטוריה הרפואית של המטופל באמצעות בדיקה גופנית (על ידי הרופא המטפל), בנוסף באמצעות בדיקות משלימות הכוללות בדיקות דם ואולטרסאונד אשכים.
אם מבחינים בגוש, בהתקשות, או בכל שינוי אחר שחל מזמן הבדיקה הקודמת, יש לפנות בהקדם לרופא. יש לזכור שבדרך כלל השינויים אינם ממאירים, אך רק הרופא יכול לקבוע זאת.

גידול של האשך


איך מטפלים בגידול האשך

  1. ניתוח כריתת אשך. במקרה כזה קיימת חליפה של השתלת אשך תותב בשק האשכים כבר באותו הניתוח.
  2. במידה והגידול הינו ללא גרורות, ניתן להסתפק במעקב בלבד או בטיפול כימותרפי קצר.
  3. במקרה של גידול אשך גרורתי ניתן לטפל בכימותרפיה, הקרנות או ניתוח לכריתת הגרורות.לטיפול כימותרפי יש לעיתים תופעות לוואי כמו בחילות, הקאות ונשירות שיער. ניתן לקחת תרופות שיקלו על תופעות הלוואי.
    חשוב לזכור – לא בכל מקרה של גידול אשך, יש צורך בטיפול כימותרפי. למרות כל האופציות הנ"ל, במרבית המקרים הטיפול הראשוני הינו כריתה רדיקלית של האשך החולה. הכריתה מבוצעת בגישה מפשעתית, כוללת את חבל הזרע והאשך, ומאפשרת אבחנה היסטולוגית מדויקת המכוונת את המשך הטיפול. מכיוון שסרטן האשכים מתאפיין לעתים בזמן הכפלה קצר ומהיר, רצוי לתכנן טיפול מוקדם ככל שמתאפשר.

האם כריתת האשך יכולה לגרור סיבוכים?

אחת מתופעות הלוואי של הטיפול היא פגיעה באיכות הזרע, ובשל כך גם בפוריות. לכן מומלץ להפנות את החולים הצעירים לפני התחלת הטיפול לשימור זרע לצורך שימוש עתידי.

אם יש גרורות, עלולים להיווצר סיבוכים כתוצאה מכך – בהתאם למיקום של הגרורה. למשל, גרורות לעצמות עלולות לגרום לכאבים, גרורות לריאות עלולות לגרום לשיעול ולקוצר נשימה.

כמה זמן זה נמשכת המחלה הסרטנית?

במידה והגידול לא חוזר במשך מס' שנים מסיום הטיפולים, שיעור הריפוי נחשב כמעט מלא. למרות זאת, במקרים נדירים הסרטן כן חוזר גם שנים רבות לאחר החלמה מלאה ולכן נדרש מעקב תמידי, ארוך טווח.

איך לומדים לחיות עם גידול האשך?

אין ספק שקבלת ממצאים חיוביים בגין גילוי סרטני, זו בשורה קשה מנשוא ולכן נדרש זמן לעכל אותה ראשית. מומלץ להיעזר במשפחה, חברים, צוות רפואי והאגודה למלחמה בסרטן על מנת שיהוו תמיכה בימים הקשים. במידת האפשר חשוב לנסות לשמור על שגרת החיים וכן ללמוד על המחלה ועל הטיפולים כדי להכיר את התופעה, הממצאים ואף שלבי המרפא.

מומלץ לשמור על אורח חיים בריא במהלך הטיפולים ולאחר ההחלמה: להימנע מעישון ומאלכוהול, להקפיד על תזונה בריאה, לשמור על משקל גוף תקין ולהתמיד בפעילות פיזית מתונה שמותאמת למצב הגופני.

שיתוף:

ממרכז הידע שלנו

מרפאת אורומדיק כוללת מגוון רחב של פתרונות רפואיים בעולם הכירורגיה האורולוגית:

המומחים שלנו

צרו קשר
צרו קשר לתיאום תור

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם