ניתוח כריתת ערמונית שפירה מוגדלת בגישה פתוחה

מה הוא ניתוח ערמונית מוגדלת בגישה פתוחה?

הגדלה שפירה (לא סרטנית) של הערמונית היא בעיה נפוצה אצל גברים מבוגרים. על פי הספרות הרפואית, מחצית מהגברים בשנות ה-50 לחייהם ו-90% מהגברים מעל גיל 80 סובלים ממנה. חלק משמעותי מאלו שסובלים מבעיית ערמונית מוגדלת, מדווחים על סימפטומים שפוגעים בתפקוד היומיומי שלהם:

  • קימה תדירה בלילה לשירותים
  • זרם חלש ודק
  • דחיפות כשיש צורך להטיל שתן

על פי הנתונים המקובלים בספרות, כ-30% מהגברים עלולים לסבול בגיל המבוגר מסימפטומים קשים של המחלה, שיצריכו אותם לעבור ניתוח ערמונית מוגדלת.

מהן הסכנות בערמונית שפירה מוגדלת איך מטפלים בה?

בשלב הראשון של המחלה ניתן לה טיפול תרופתי, אולם בשלבים המתקדמים שלה יש לבצע ניתוח כריתת ערמונית כדי להסיר את החלק החוסם של הערמונית, הלוחץ על מוצא כיס השתן. חסימה של ההשתנה גורמת לנזק איטי מצטבר כמו דלקות חוזרות בדרכי השתן, הרחבה של נפח כיס השתן ועד נזק תפקודי של הכליות.

מה היא כריתת ערמונית מוגדלת בגישה פתוחה?

כריתת ערמונית פתוחה היא אחת מכמה שיטות של ניתוח ערמונית לטיפול בערמונית שפירה מוגדלת. זוהי השיטה הניתוחית שעליה אנו ממליצים כאשר ממדי הערמונית גדולים מגודל או נפח רקמה מסוים (50-60 גרם או סמ"ק). הבחירה נעשית על פי ניסיון ומיומנות המנתח בהתייעצות עם החולה. אלפי ניתוחים כאלו מבוצעים בישראל מדי שנה.

מהלך ניתוח כריתת ערמונית מוגדלת בגישה פתוחה

ניתוח ערמונית זה מבוצע לרוב בחתך רוחבי נמוך בשיפולי הבטן. השרירים של דופן הבטן מפושקים, מגיעים לקופסית של הערמונית ודרכה או דרך כיס השתן מוציאים את הרקמה השפירה החוסמת את מעבר השתן. בסיום סוגרים את הקופסית (RPP) או את כיס השתן (SPP) ומשאירים קטטר למספר ימים. כל רקמה שמוצאת מהגוף נשלחת לבדיקה פתולוגית.

מהן תופעות הלוואי האפשריות של ניתוח כריתת ערמונית פתוחה?

כמו לכל פעולה כירורגית פולשנית גם במהלך ניתוח ערמונית מוגדלת עלולים להיות סיכונים וסיבוכים. סיכוני הפעולה יכולים להיות קשורים להרדמה או לניתוח: בניתוח ואחריו:

  • דימום מלשכת הערמונית.
  • עצירת שתן
  • זיהום בפצע הניתוח
  • היצרות של צינור השופכה.
  • לעתים נדירות חוסר שליטה במתן שתן.
  • בקרב כ 50-75% מהמנותחים תהיה שפיכה לאחור לאחר ניתוח ערמונית, שתתבטא באורגזמה ללא פליטת נוזל זרע. הנוזל חוזר אחורה לשלפוחית השתן ויוצא משם עם ההשתנה. חשוב להדגיש, כי שפיכה לאחור אינה מפריעה כלל לתפקוד מיני תקין, אך משפיעה כמובן על הפוריות.
  • עד 5% מהמנותחים מדווחים על הפרעות בתפקוד המיני (לעתים עד כדי אין אונות מוחלטת).
  • פגיעה קבועה בשליטה במתן שתן נדירה מאוד.

הרדמה ואלחוש

כריתת ערמונית פתוחה מבוצעת במרבית המקרים בהרדמה אזורית בלבד (אפידורלית או ספינאלית), אבל לעתים גם בהרדמה כללית.

בהרדמה אזורית שמבוצעת בניתוח כריתת ערמונית מוגדלת, מוזרק לחוט השדרה חומר אלחוש דרך חוליות הגב, הגורם לאיבוד זמני של התחושה והתנועה בפלג הגוף התחתון. הדבר מאפשר למנתח לעבוד באופן חופשי, ולמטופל שהוא ער, לא לחוש כלל בכאב.

הרדמה כללית ניתנת בדרך הוריד ובמקביל בגזים הננשמים לראות. המטופל חש תחושה של ערפול הכרה, ולאחר מכן שוקע בשינה ואיננו חש דבר ממהלך הניתוח. הבחירה בסוג ההרדמה נתונה לשיקול הרופא המרדים, שלוקח בחשבון- בין היתר- גם את מצבו הרפואי של המטופל. אם יש למטופל העדפה בנושא, חשוב שהוא יאמר אותה למרדים בטרם הניתוח.

שיתוף:

ממרכז הידע שלנו

מרפאת אורומדיק כוללת מגוון רחב של פתרונות רפואיים בעולם הכירורגיה האורולוגית:

המומחים שלנו

צרו קשר
צרו קשר לתיאום תור

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם