ניתוח מלעורי להוצאת אבני כליה (PCNL)

באיזה מצב רפואי מבצעים PCNL?

ניתוח PCNL הוא טיפול הבחירה לאבנים גדולות בכליה (בד"כ 2 ס"מ ומעלה).  בנוסף PCNL מיועד למצבים בהם ניסיונות טיפול בשיטות אחרות- כגון ריסוק חוץ גופי או אורטרוסקופיה נכשלו או שלא מתאימות מסיבות שונות. ככלל, ניתן לטפל באמצעות  PCNL גם באבני כליה הקטנות משני ס"מ עם תוצאות טובות יותר מהשיטות האחרות,  אולם יש לזכור שמדובר בניתוח פולשני יותר.

מה עושים בניתוח PCNL?

בהרדמה כללית בוחרים נתיב מתאים לכליה תחת שיקוף רנטגן. לאחר דיקור הכליה מחדירים בלון  מיוחד, המרחיב את הנתיב ל-1 ס"מ. על הבלון מוחדר שרוול פלסטיק לתוך הצנרת הכלייתית שבתוכה האבנים.

השרוול מאפשר החדרת מכשור טלסקופי ישירות עד לאבן. שימוש בטכנולוגיות מתקדמות מאפשר ריסוק ושאיבה של פירורי האבן במקביל.

בתום הפעולה, מוחדרת צינורית הקרויה נפרוסטום מהמותן לכליה ושומרת על הנתיב לכליה. לאחר הניתוח מבוצעים צילומים לוודא שכל האבנים הוצאו ויש מעבר טוב של שתן לכיס השתן. במידה ונותרו אבנים, לעיתים נכנסים לכליה פעם נוספת להשלים את פינוי האבנים. לאחר השלמת הפעולה נשלפת הצינורית מהמותן.

מה סיכויי ההצלחה?

שיעור ההצלחה בריסוק ופינוי האבנים בניתוחי PCNL הוא הגבוה מבין הפעולות לטיפול באבני כליה ונע בין 80-100%  לפעולה בודדת, בהתאם לגודל ומבנה האבן.

ניתוח ה- PCNL נחשב ניתוח בטוח ויעיל מאד, אך בדומה לכל ניתוח אחר קיים גם סיכון לסיבוכים. שיעור הסיבוכים המשמעותיים נע בין 1-7%. הסיבוכים כוללים דימום בשתן המחייב מתן דם בין 1-10%. לעיתים נדירות  (פחות מחצי אחוז) יש צורך בצנתור טיפולי לעצירת הדימום. כל התערבות בדרכי השתן כרוכה גם בסיכון לדלקת בדרכי השתן. שיעור הזיהומים המשמעותיים נע בין 0.3-2.5%. כאשר נתיב הכניסה עובר דרך הקוטב העליון של הכליה עלולים להצטבר נוזלים בין קרומי הראה שלעיתים יש צורך לנקזם.

מה קורה לאחר ניתוח PCNL?

בדומה לניתוחים זעיר פולשניים אחרים, ההחלמה מ- PCNL מהירה ויחסית לא מלווה בכאבים. משך האישפוז הצפוי הוא כ-3-4 ימים. כשבועיים לאחר השחרור ניתן לחזור לפעילות רגילה


ד"ר ליפשיץ מתארח בתכניתו של רפי קרסו בערוץ 10 בנושא אבנים בכליות ובדרכי השתן ומסביר על הגורמים להיווצרותן ועל שיטות שונות של טיפול: ריסוק בגלי קול, אורטרוסקופיה ו-PCNL.


שיתוף:

ממרכז הידע שלנו

מרפאת אורומדיק כוללת מגוון רחב של פתרונות רפואיים בעולם הכירורגיה האורולוגית:

המומחים שלנו

צרו קשר
צרו קשר לתיאום תור

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם