ניתוח רובוטי לכריתת ערמונית רדיקלית

בעשור האחרון גברה ההתעניינות בניתוחי ערמונית רובוטיים. ברחבי העולם ובעיקר בארה"ב קיימים מרכזים רפואיים מובילים המציעים ניתוחים בשיטת הרובוט לכריתת ערמונית רדיקלית. רבים תוהים מהו בדיוק ניתוח רובוטי לכריתת ערמונית, מה יתרונותיה של השיטה, מהם חסרונותיה והאם באמת אין יותר צורך באורולוג המנתח.

ניתוח רובוטי לכריתת ערמונית


מהם ניתוחים רובוטים בכלל?

ניתוחים רובוטיים הם ניתוחים בהם המנתח אינו מבצע את הפעולות הכירורגיות במו ידיו אלא בתיווך של מערכת מכנית האוחזת את המכשירים הניתוחיים ומבצעת את הניתוח עצמו. המערכת
המכנית הזו נקראת "רובוט".

איך פותח הרובוט המנתח?

בשנת 1999 הוקמה חברה בשם INTUITIVE אשר השכילה לחבר מספר רב של פטנטים בתחום האופטיקה, המכניקה העדינה והראיה האנדוסקופית התלת מימדית על מנת להרכיב מערכת לניתוחים ללא פתיחת בטן וללא אחיזה ישירה של המנתח במכשירי הניתוח. המערכת הרובוטית זכתה לשם המבטיח "דה וינצ'י" ע"ש הממציא הידוע לאונרדו דה וינצ'י, וזאת על מנת להבליט את חדשנותה בתחום הנתוחים הרובוטים.
החברה כינתה את המכשיר החדש "רובוט" כי לכאורה הניתוח נעשה ב"שלט רחוק" וניראה שמתבצע ע"י המכונה, ללא התערבות יד אדם

איך למעשה מבוצע ניתוח רובוטי לכריתת ערמונית?

המנתח הוא זה שמפעיל את הרובוט והוא זה שלפי מיומנותו בהפעלת המערכת, יקבעו תוצאות הניתוח. הרופא המנתח יושב בחדר הניתוח עצמו, ליד תחנת עבודה הנמצאת סמוך לחולה, מביט במסך המאפשר ראיה תלת מימדית של החלל בו הוא מנתח ומפעיל מספר מכשירים הנמצאים בבטן של החולה ע"י מערכת משוכללת. יתרונות המערכת מבוססות על העברה מדוייקת מאוד של תנועות המנתח ויכולת לשלוט במספר רב של מכשירי ניתוח בו-זמנית.

מהי כריתת ערמונית רדיקלית בגישה רובוטית?

התחום הראשון והעיקרי שבו יושם השימוש בדה וינצ'י היה בניתוחים רדיקלים של הערמונית לסרטן המבוצעים ע"י אורולוגים. לכן, האורולוגים הם המובילים ובעלי הניסיון בתחום זה של כירורגיה רובוטית. באמצעות הדה-וינצ'י המנתח מגיע בקלות יחסית לאגן שאבריו עמוקים וקשים לניתוח, והדה-וינצ'י נתן אפשרות לראיה משופרת ויכולת תפירה שהיתה קשה ומוגבלת בכירורגיה הלפרוסקופית הרגילה. יתרון נוסף ב- דה-וינצ'י הוא שקל יחסית לעבור מניתוחים פתוחים לניתוחים לפרוסקופים וכך יותר ויותר אורולוגים קפצו על המשוכה של ניתוח מול מסך ללא מגע ותחושה של הרקמות שזה עקב האכילס של הניתוחים הלפרוסקופים.  הדה-וינצ'י מאפשר השתלבות מהירה של מנתח חדש ע"י מערכת אינטואיטיבית שמקילה מאוד על ההפנמה והביצוע של הניתוח הלפרוסקופי.

לאחר כעשור שהדה-וינצ'י משווק, קיימות כ- 1000 מערכות ברחבי העולם רובן בארה"ב אך גם רבות באירופה. בישראל בתחילת 2012 יש 5 מרכזים אשר מנתחים בהם ברובו.

האם תוצאות הניתוח הרובוטי טובות בהכרח מתוצאות הניתוח הפתוח?

את התוצאות של הניתוחים הרדיקלים לכריתת הערמונית אנחנו מודדים באופן סטטיסטי ב- 3 פרמטרים, מונח שזכה לשם שניקרא TRIFECTA, ועל כך יש דיווחים בספרות האורולוגית.
-אלה שלושת הפרמטרים להצלחה של ניתוח רדיקלי של הערמונית

1.השגת שוליים ללא גידול (פרמטר נירדף לריפוי מהסרטן)
2.שליטה מליאה על השתן (ללא פד)
3. השגת חזרה מלאה של התפקוד המיני (אפשרות לחדירה)
חשוב לציין שבידי המנתחים המוכשרים ביותר שיעור ההצלחה של הניתוחים הרובוטים דומה לניתוחים הפתוחים ואין לרובוט יתרון בתחום זה.

אם כך, מהם היתרונות של ניתוח רובוטי לכריתת ערמונית?

1. יתרון קוסמטי – הימנעות מצלקת אורכית מהטבור לכוון עצם החיק והחלפתה במספר צלקות קטנות.
2. החלמה יותר מהירה מאשר בניתוח פתוח, החולה חש בפחות כאב כי נמנע ממנו החתך בעור והפרדת השרירים, משתחרר יותר מוקדם הביתה (12-24 שעות)  ושב יותר מהר לפעילות יומית ועבודה (בממוצע שבוע יותר מהר).

 

שיתוף:

ממרכז הידע שלנו

מרפאת אורומדיק כוללת מגוון רחב של פתרונות רפואיים בעולם הכירורגיה האורולוגית:

המומחים שלנו

צרו קשר
צרו קשר לתיאום תור

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם