טיפול פוקלי – HIFU

הטיפול ב-HIFU לסרטן הערמונית ממוקם

מבוא

סרטן הערמונית הוא הגידול השכיח ביותר בגברים.  לאחר מחקרים רבים הוגדרו מספר מצבים בהם אנו מאבחנים את המחלה וניתן על פי חלוקה זו להמליץ על גישה טיפולית שונה.
  1. מחלה ממוקמת בהתמיינות טובה (גידול התחלתי)
  2. מחלה ממוקמת עם גידול יותר אגרסיבי
  3. מחלה מחוץ לערמונית, גידול אגרסיבי או גרורות
  • בחולים עם מחלה ממוקמת התחלתית מעל גיל 70 או עם מחלות נוספות משמעותיות (כגון – אחרי התקף לב, ארוע מוחי) אנו בד"כ נמליץ על מעקב בלבד.
  • בחולים עם גידול שחרג מהערמונית הטיפול יהיה משולב קרינה והורמונים.
  • במקרה של גידול ממוקם רב מוקדי(גליסון 6 ביותר מ 3 גלילים) או אגרסיבי יותר (גליסון 7/8) במיוחד בחולים צעירים עם תוחלת חיים מעל 10 שנים הנטיה תהיה להמליץ על טיפול אקטיבי – ניתוח רדיקלי, קרינה חיצונית או ברכיתרפיה.
הטיפול המקומי בכל אחת מהאופציות הנ"ל כולל את כל הערמונית.  הטיפולים לכן גם קשורים בתופעות לוואי המשפיעות על איכות החיים של החולה בתחום השליטה על השתן ו/או קיום יחסי מין. טיפול מקומי יכול לרפא! בעשור האחרון חלו שינויים גדולים מאוד בטיפול בשני תחומים של סרטן נפוץ – גידולים בשד ובכליה.  למדנו מטיפול בסרטן השד וסרטן ההכליה שבמידה ויש גידול קטן במקום אחד באיבר, הטיפול המיטבי יכול להיות הוצאת הגידול בלבד ולא כריתת האיבר כולו.  התברר לאורך השנים שהטיפול המקומי הראה תוצאות היוותרות בחיים טובות לא פחות מהכריתה הכוללנית.  הטיפול בסרטן הערמונית התבסס על כריתה של כל הערמונית כי לרוב הגידול הוא רב מוקדי וקיים חשש שטיפול במוקד אחד יותיר אפשרות שמשך הזמן יהיו מוקדים נוספים שיגרמו להתפשטות המחלה.  בינתיים התפתחה תאוריה שזכתה לתימוכין רבים שיש בערמונית מוקד "דומיננטי" שהוא זה שיגרום להתקדמות והתפשטות המחלה המערמונית לגוף.  הזיהוי שלו הוא ע"י מציאת ממצא משמעותי בודד (1 ס"מ ויותר) ב-MRI או שביופסיה מראה שהוא יותר אגרסיבי ממוקדים אחרים.  מכשירי ה MRI חזקים יותר ומדויקים יותר וכך יעילות האבחון בהם עלתה בשנים האחרונות. בד בבד התפתח מגוון גדול של  מיכשור מדויק המשתמש במקורות אנרגיה שונים (סונר ממוקד, לייזר הקפאה) היכול בהנחיית סונר להביא מחט כמעט לכל מקום בגוף. זה הבסיס לטיפול ממוקד. אופציה טיפולית נוספת בנויה על כך שלערמונית שתי אונות, ולעיתים קרובות הגלילים שחיוביים לגידול ממאיר הם מימין או משמאל בלבד. במצב כזה ניתן לבצע המיאבלציה – כלומר טיפול במחצית הערמונית.  במצב זה אנו שומרים על החלקים החשובים לתפקוד החולה שקשורים בערמונית –  הקופסית, השופכה ועצבי הזיקפה.  טיפול בשיטה זו מוריד את תופעות הלוואי בהרבה.

HIFU – high intensity focused ultrasound

HIFU משתמש בגלי קול לחמם אזורים קטנים של רקמה  במקרים בהם אנו רוצים טיפול ממוקד או המיאבלציה ולא את כל הערמונית. הסונר יכול למקד אזור קטן כגודלו של גרגיר אורז לפגוע בו ולשמר מיבנים חשובים שבסביבת האיבר כגון הסוגרים או עצבי הזיקפה.  כשHIFU הוכנס לשימוש ניסו לטפל באמצעותו בכל הערמונית, בדומה לקרינה חיצונית או ניתוח רדיקלי.  ההצלחות לטווח הבינוני (5-10שנים) היו טובות, בסביבות 80% מהחולים היו  לא מחלה. הטיפול כיום מנסה לחקות את ההצלחה אבל ע"י טיפול נקודתי ממוקד באזור המעורב בסרטן ללא טיפול בכל הערמונית וכך למנוע תופעות לוואי שקרו בטיפול הכולל בשל פגיעה בסוגרים או בעצבים שליד הערמונית.

מה היתרונות של HIFU ?

הטיפול ב HIFU הוא באשפוז יום תחת הרדמה קצרה ואינו כרוך בחתכים או בהחדרת מחטים לגוף.  ההתאוששות מהירה.  החולה משתחרר מבית חולים כ 6  שעות לאחר הטיפול עם קטטר ל 3-4 ימים. בניגוד לטיפולים האחרים ניתן לחזור על HIFU כעבור תקופה . כ 20% מהחולים זקוקים לטיפול שני 3-5 שנים אחרי הטיפול הראשון. מאידך אין מניעה לנתח או להקרין במידה ויש חשש להישנות המחלה.

סיכונים/תופעות לוואי של HIFU?

רוב החולים יהיו תופעות זמניות בהשתנה – צריבה ותכיפות בהשתנה למספר ימים.  תופעות נוספות מצוינות עם הסיכון להיעראות – דלקת בשתן (5%), הצרות בשופכה (2%), שפיכה יבשה (50%), דלקת באשך (1%), עצירת שתן (1%), ירידה בזיקפה (5%), דליפת שתן (1%), פיסטולה לרקטום (0.2%) פרופ. ג'ק בניאל

שיתוף:

ממרכז הידע שלנו

מרפאת אורומדיק כוללת מגוון רחב של פתרונות רפואיים בעולם הכירורגיה האורולוגית:

המומחים שלנו

צרו קשר
צרו קשר לתיאום תור

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם