טיפול פוקלי – TOOKAD

השימוש ב TOOKAD בטיפול מקומי ממוקד בסרטן הערמונית

TOOKAD® הנה תרופה המופעלת על ידי אור והמשמשת בהליך שנקרא טיפול פוטודינמי מוכוון לכלי הדם Vascular-Targeted Photodynamic Therapy (VTP) ). התרופה מוזרקת למחזור הדם על ידי עירוי תוך ורידי ומתפשטת בכל הגוף. כדי לטפל בסרטן הערמונית ביעילות, התרופה צריכה להיות מופעלת על ידי אור לייזר, אשר מופעל זמן קצר לאחר הזרקת התרופה.

כיום, VTP על ידי TOOKAD® משמש לטיפול בסרטן מקומי בסיכון נמוך של הערמונית.

כיצד פועל הליך ה – VTP?

ההליך המלא מתבצע בהרדמה כללית והחולה ישן כל הזמן הטיפול. האור מוחדר אל תוך בלוטת הערמונית על ידי שימוש בסיבים אופטיים, אשר ממוקמים בתוך הערמונית באמצעות מחטים דקות שהוכנסו דרך העור בין כיס האשכים לפי הטבעת. האור מפעיל את התרופה.  התרופה המופעלת גורמת לחסימה של אספקת הדם בתוך הערמונית וכמו כן להרס ישיר של רקמת בלוטת הערמונית, כולל התאים הסרטניים שבתוכה.

ינתן לך מינון של 4 מ"ג/ק"ג של TOOKAD® ומנת אנרגיית אור של 200 ג'אול לכל ס"מ של סיב אופטי.

מה עליך לדעת לפני השימוש ב – ®TOOKAD

חולים שאינם מתאימים לטיפול:

  • רגישות יתר ל- padeliporfin di potassium או מניטול (Mannitol) שהם המרכיבים של.TOOKAD®
  • כל התערבות כירורגית בעקבות גידול שפיר של הערמונית כולל הליך שנקרא כריתה של הערמוניתדרך השופכה (trans- urethral resection of the prostate – TURP)..
  • טיפול בסרטן הערמונית בעבר או בהווה, כולל ניתוח, טיפול בקרינה (חיצוני או ברכיתרפיה) או כימותרפיה.
  • כל מצב רפואי אשר מונע הרדמה כללית.

בעת הטיפול אין להשתמש עם התרופות הבאות:

תרופות הידועות כעלולות לגרום רגישות לאור

תרופות אשר ידועות ככאלה עלולות לגרום רגישות לאור (כגון tetracyclines, sulphonamides, quinolones phenothiazines, תרופות לסוכרת ממשפחת ה- sulfonylurea, תרופות משתנות ממשפחת ה-thiazide, griseofulvin או amiodarone) יש להפסיק לקחת לפחות 10 ימים לפני ביצוע הטיפול עם  TOOKAD® וכן לא לקחת לפחות 3 ימים לאחר הטיפול או להחליפן בתרופות אחרות שאינן גורמות לרגישות לאור.

נוגדי קרישה

נוגדי קרישה ותרופות להקטנת הצטברות של טסיות דם (למשל, אספירין) יש להפסיק לקחת לפחות 10 ימים לפני ביצוע הטיפול עם TOOKAD. תרופות להקטנת הצטברות של טסיות דם אין לחזור לקחת לפחות 3 ימים לאחר הטיפול.

עליך לדווח לרופא על כל התרופות שאתה לוקח (כולל תרופות המשפיעות על קרישת הדם) מכיון שיכול להיות שתצטרך להפסיק לקחת אותן לפני ההליך.

אמצעי זהירות נוספים

אוכלוסיות מיוחדות

שימוש בחולים עם ליקויים בתפקודי הכבד או הכליות:

בהיעדר מחקרים מתאימים,, יש להשתמש בזהירות TOOKAD®  לטיפול בחולים עם פגיעה בתפקודי הכבד.

תנאים מיוחדים נוספים

  • היסטוריה של מחלת מעי דלקתית פעילה רקטאלית (IBD)  או גורמים אחרים אשר עלולים להגביר את הסיכון לסיבוכים רקטלי.
  • היסטוריה של הצרות השופכה מכיון שהטיפול עלול להחריף בעיות זרימת השתן.
  • חולים עם בעיות קרישה עלולים לפתח דימום יתר של הערמונית עקב החדרת המחטים הדרושות עבור הסיבים האופטיים.
  • אין ל-TOOKAD® כל השפעה על היכולת לנהוג או להשתמש במכונות. עם זאת ההליך כולל הרדמה כללית ואתה צריך להיות מודע כי היכולת שלך לבצע משימות מורכבות כמו נהיגה או הפעלת מכונות עלולה להיות לקויה באופן זמני.

כיצד מבוצע הליך VTP באמצעות ®TOOKAD

  • בהרדמה כללית.
  • בתחילת ההליך מוחדר צנתר (קטטר, צינורית פלסטיק דקה) לתוך שלפוחית השתן דרך הפין על מנת להבטיח את הניקוז התקין של השתן.
  • מתמר אולטרסאונד יוכנס לתוך פי הטבעת לדימות של הערמונית.
  • סיבים אופטיים דקים, ימוקמו על-ידי הרופא, בעזרת דימות האולטרסאונד אל תוך בלוטת הערמונית (זה יבוצעו על ידי החדרת מחטים דרך העור בין פי הטבעת ושק האשכים) בעזרת תוכנה לדימות הערמונית.
  • חיישן בטיחות רקטלי יוכנס לתוך פי הטבעת כדי לבדוק את עוצמת אור הלייזר מהסיבים האופטיים.
  • התרופה (TOOKAD®) תינתן בהזרקה לוריד בזרוע במשך כ-10 דקות.
  • אור לייזר בעוצמה נמוכה יישלח דרך הסיבים האופטים כדי להפעיל את התרופה בתוך הערמונית.
  • לפני זרקת TOOKAD® ובמהלך 6 השעות הראשונות לאחר הניתוח, אתה תהיה מוגן מפני האור (מכוסה ומרכיב משקפים מיוחדים). האור גם יהיה מעומעם בחדר הניתוח.
  • צנתר השתן יושאר במקום לאחר סופו של ההליך, כך שהוא יהיה שם כשתתעורר.
  • אולי תינתן לך אנטיביוטיקה על מנת להפחית סיכון של זיהום.
  • כל התהליך יכול לקחת עד 3 שעות.

שחרור מבית החולים

  • קטטר השתן נשאר ל 3-4 ימים לאחר הליך ה VTP . .
  • לאחר הליך ה- VTP, צריך להיות  מוגן מפני אור ולחבוש משקפים מיוחדים כדי להגן על העיניים במהלך 6 השעות הראשונות לאחר הטיפול.
  • לאחר 6 שעות אלה, יהיה עליך להגן על עצמך מפני השמש במשך יומיים לאחר הטיפול. במהלך התקופה הזאת:

o  במשך 48 שעות לאחר הטיפול עליך להימנע מחשיפה ישירה לאור השמש, אורות בוהקים. אורות בוהקים כוללים אך אינם מוגבלים ל מנורות שיזוף, אור שמש ישיר, חלונות לא מוגנים ונורות הלוגן.

o  התרחק מחלונות לא מוגנים או חלונות גג למשך 48 שעות, אין לסמוך על מסנני קרינתUV או קרם שיזוף להגנה מפני האור; הם לא יהיו יעילים.

o   אם אתה יוצא בשעות היום במשך 48 השעות הראשונות לאחר הטיפול, חשוב ללבוש:

  • כובע רחב
  • משקפיים כהים
  • חולצה ומכנסיים ארוכים
  • נעליים וגרביים

o ניתן לצפות בטלוויזיה אבל ממרחק סביר – לפחות  2 מטר.

  • לאחר 48 שעות, ניתן לחזור לפעילות נורמלית ללא אמצעי זהירות מיוחדים.

תופעות לוואי אפשריות

כמו כל התרופות, תרופה זו יכול לגרום לתופעות לוואי, אם כי הן לא מופיעות בכל המטופלים. תופעות לוואי פוטנציאליות, אשר יכול להתרחש עם הליך ה VTP עם TOOKAD® הן:

א.   תגובה של העור: קיים סיכון של תגובה של העור בדומה לכוויות שמש אם הוא נחשף לאורות חזקים במהלך השעות הראשונות אחרי מתן התרופה. במהלך הניתוח ובמשך שש שעות לאחר הניתוח העיניים והעור שלך יהיו מוגנים מפני האור. סיכון זה קיים רק במשך 2-3 הימים הראשונים.

ב.   דימום: לעתים רחוקות, המחטים המוכנסות לערמונית עלולות לגרום דימום שיכול להתבטא גם כהכחלה מקומית של העור, כאב מקומי או אולי קצת דם בשתן. תופעות אלו הן בדרך כלל קצרות.

ג.   זיהום: בשל הצורך להחדיר מחטים לערמונית, כמו גם את הצנתר השתן יש סיכון של זיהום. ייתכן שתינתן לך אנטיביוטיקה כדי למנוע זאת, אבל אם מופיע זיהום בשתן או בערמונית תינתן לך אנטיביוטיקה נוספת, זיהומים אלה הם בדרך כלל מטופלים בקלות. קיים סיעון קטן לדלקת של האשך.  במצב זה מקבלים אנטיביוטיקה ל 10 ימים עם החלמה מליאנ בדרך כלל.

ד.   תפקוד מיני ומתן שתן: כל הטיפולים בסרטן הערמונית כולל VTP נושאים סיכון מסוים מוגבל של בעיות עם תפקוד מיני ובעיות בדרכי השתן.

ייתכנו בעיות זמניות בעת מתן שתן (דחיפות, תדירות, תחושה קלה של "בעירה") או לשליטה על מתן שתן (קושי באתחול זרימת השתן או טפטוף). לעיתים רחוקות יכולה לקרות בריחת שתן (הטלה לא רצונית של שתן) בעקבות זיהום, בדרך כלל זמני. תופעות של בריחת שתן קבועה נראו רק בחולים שעברו ניתוח ערמונית בעבר. כמעט כל התופעות הללו צפויות לחלוף ללא טיפול מיוחד, אבל, אם זה לא היה המקרה יסופק לך טיפול נאות.

חולים רבים עם סרטן הערמונית עלולים לסבול מבעיות שונות בתפקוד המיני ולא ניתן להבטיח כי טיפול ב- VTP לא יחריף את הבעיות האלה, הניסיון בטכניקות טיפול דומות מראה כי הסיכון לכך אינו גבוה והתופעות עלולות להופיע מיד לאחר ההליך אבל לחלוף מאוחר יותר.

ה.  פגיעה בפי הטבעת: קיים סיכון של פגיעה בפי הטבעת בעקבות טיפול זה. כדי לצמצם את האפשרויות שדבר זה יקרה בזמן ההליך, מוכנס לפי הטבעת מכשיר בדיקה המנטר את כמות האור. אם פי הטבעת נפגע, יכול להיווצר פתח (הנקרא פיסטולה) בין הרקטום והשופכה. תופעה זו עלולה להיגרם כאירוע לוואי של טיפולי סרטן הערמונית כגון ניתוח, הקרנות חיצוניות, ברכיתרפיה, וכו '). בהליך ה-VTP הסיכון לתופעה זו הוא נמוך מאוד.

ו.     כאב: אתה יכול להרגיש כאב או אי-נוחות קלה לאחר הטיפול. במקרה כזה, ינתנו לך משככי כאבים כדי להפחית את אי הנוחות. לאחר הליך ה-VTP  אולי תחוש תחושה של דחיפות או צריבה בעת מתן שתן, אך זה צריך להיות רק באופן זמני וצפוי להעלם לאחר שבוע או שבועיים.

ז.    סיבוכים קרדיווסקולריים: לא נצפו עד כה בעיות לב וכלי דם משמעותיות הקשורות ל- VTP על ידי TOOKAD®. עם זאת, ההליך כולל הרדמה כללית, אשר במקרים נדירים עלולה להוביל לסיבוכים בלב וכלי הדם, כגון התקף לב, פקקת (היווצרות קרישי דם נייחים בתוך כלי דם), תסחיף ריאתי (חסימה או הפרעה הנגרמת על ידי קריש דם בתוך כלי הדם בריאה).

אם חולה חש באחד או חלק מתופעות הלוואי המצוינות לעיל – יתקשר מיד לרופא או עזרה ראשונה של אורומדיק ויטופל בהתאם.

היכן ניתן לקבל מידע נוסף על טיפול פוטודינמי מוכוון כלי דם?

 אתה יכול למצוא מידע נוסף אודות VTP באתר הבא:  www.stebabiotech.com

שיתוף:

ממרכז הידע שלנו

מרפאת אורומדיק כוללת מגוון רחב של פתרונות רפואיים בעולם הכירורגיה האורולוגית:

המומחים שלנו

צרו קשר
צרו קשר לתיאום תור

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם