כריתה רדיקלית של הערמונית

כריתה רדיקלית (שלמה) של הערמונית היא אחת מאפשרויות השכיחות לטיפול בסרטן ערמונית ממוקם, ומטרתה להסיר את בלוטת הערמונית יחד עם כל תאי הסרטן שבתוכה.

רקע

סרטן הערמונית הוא הגידול הממאיר השכיח ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם המערבי, ומדי שנה מאובחנים בארץ כ-2,000 מקרים חדשים. סרטן הערמונית נפוץ בגברים מעל גיל 50, ופעמים רבות עשוי להתפתח בקצב איטי מבלי לגרום לתסמינים כלשהם. יחד עם זאת, בחלק מהמקרים עשוי סרטן הערמונית להתנהג בצורה "אלימה", לפרוץ את בלוטת הערמונית ולהתפשט לאיברים סמוכים. בכשליש מהגברים מעל גיל 50 וברובם המוחלט של הגברים מעל גיל 80 ניתן לאתר תאים סרטניים בערמונית.

מטרות הניתוח

להרחיק את סרטן הערמונית בשוליים בריאים, תוך שימור שליטה טובה על השתן, ושימור יכולת הזקפה.

ניתוח זה נועד לרפא חולים בסרטן הערמונית כאשר המחלה ממוקמת.

בשונה מניתוח ערמונית שפירה (להפרעות בהשתנה, TURP, RPP, "לייזר"), שם המחלה היא במרכז הערמונית, הרי שבסרטן בערמונית המחלה היא בהיקף (בקופסית), ולכן יש להוציא את כל הערמונית. בנוסף, סמוך לערמונית- בשני קצותיה- קיימים סוגרים האחראים על השליטה על השתן. דבר זה מקשה על הניתוח ומחייב מיומנות רבה, על מנת לשמר אותם. קיימים גם עצבים עדינים, העוברים מתחת (בסמוך) לערמונית ומוליכים אל הפין. עצבים אלו מעבירים אימפולס עצבי לפין ואחראים על היכולת ליצירת זקפה ספונטנית. כל פגיעה בהם עלולה לגרום לאין אונות.

אפשרויות נוספות לטיפול בסרטן הערמונית כוללות בין היתר: מעקב פעיל, קרינה חיצונית וקרינה פנימית (ברכיתרפיה). סוג הטיפול בסרטן הערמונית נקבע בד"כ בשיחה מקיפה בין הרופא והמטופל ובהסתמך על רמת ה-PSA, דירוג הגליסון בביופסיה, ממצאי הבדיקה הרקטאלית, גיל החולה, מצבו הכללי והעדפותיו.

על פי רוב, כריתה שלמה של בלוטת הערמונית תוצע למטופלים צעירים יחסית (בגיל 70 ומטה), ובמקרים בהם סרטן הערמונית מוגבל לערמונית.

לפני קבלת החלטה על ביצוע הניתוח לטיפול בסרטן הערמונית, חשוב שתיוועץ ברופא מומחה בתחום סרטן הערמונית (אורולוג מנתח או אונקולוג), ותדון יחד איתו בסוגי הטיפולים השונים, היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם, ומידת התאמתך האישית לניתוח.

אוכלוסיית החולים המתאימים לניתוח כריתת ערמונית רדיקלית לטיפול בסרטן הערמונית

נהוג לחלק את החולים בסרטן הערמונית ממוקם על פי דרגת סיכון להתפשטות המחלה מעבר לקופסית, הגיל והפרעות במתן השתן:

דרגות סיכון קל: PSA קטן מ 10 וגליסון 6

דירוג סיכון מתון: PSA בין 10-20, גליסון 7

דירוג סיכון גבוה:  PSA  מעל 20 או חשד במישוש לפריצה מעבר לקופסית, או גליסון 8 ומעלה

התאמה לניתוח

  • חולים צעירים בסרטן הערמונית או עם תוחלת חיים מעל 10 שנים (אז יש יתרון על פני קרינה וברכיתרפיה)
  • חולים עם סיכון קל ומתון מתאימים לכריתה רדיקלית של הערמונית
  • חולים בסיכון גבוה רק עם גליסון 8 ומחלה מוגבלת או במסגרת פרוטוקול מחקרי
  • חולים עם הפרעה משמעותית בהשתנה, בד"כ מלווה בערמונית גדולה מעל 60 גרם

תיאור הניתוח

כריתה שלמה של הערמונית (המכונה גם "כריתה רדיקלית" או Radical Prostatectomy) היא ניתוח המתבצע באופן שכיח בחולי סרטן הערמונית. ניתוח זה נעשה בהרדמה חלקית (איזורית) או מלאה, ובמהלכו מוסרות בלוטת הערמונית ושלפוחיות הזרע מגוף המטופל. לעיתים יש צורך להסיר בנוסף את בלוטות הלימפה האגניות.

הניתוח מתבצע דרך חתך קטן בבטן התחתונה. במהלך הניתוח מנתק המנתח את בלוטת הערמונית מצינור השופכה ומכיס השתן, תוך שימור שני עצבי הזקפה המצויים מצידי הערמונית (שיטה המכונה (Nerve Sparing). עצבים אלה אחראים על מנגנון הזקפה בגברים. בחלק קטן מהמקרים, וכתלות במאפייני הגידול ושיקול הדעת של המנתח בעת הפעולה, קיים צורך לכרות חלק מעצב הזקפה או את כולו- על מנת להבטיח הסרה מוחלטת של מחלת סרטן הערמונית. בתום כריתת הערמונית, יבצע המנתח חיבור מחדש (השקה) של כיס השתן לגדם השופכה, תוך שימוש בקטטר. קטטר זה ישמש לתהליך ההחלמה ויוסר כעבור 10-14 ימים מביצוע הניתוח. כל הרקמות שהוסרו נשלחות לבדיקה פתולוגית ויבחנו בעזרת מיקרוסקופ.

מהלך האשפוז וההחלמה

החולה מתקבל לניתוח מספר שעות לפני הניתוח ובדרך כלל באותו היום. לרוב שוהה החולה בחדר הניתוח 90-120 דקות, כולל ההרדמה. אחר כך עובר החולה להתאוששות ל 2-3 שעות. בזמן זה החולה מתעורר אם הוא ישן וחוזרת התחושה והיכולת להזיז את הרגליים (הרדמה ספינלית גורמת לחוסר יכולת זמנית להניע את הרגליים וחוסר תחושה). ההרדמה באופן זה מונעת את רוב הכאבים וכבר למחרת רוב החולים חשים בטוב וחוזרים לכלכלה והתנהלות רגילה. משתחררים כעבור יומיים מהניתוח (2 לילות). החולה מוציא סיכות כעבור שבוע ואת הקטטר המוכנס בזמן הניתוח מוציאים כעבור 10-14 יום. רוב החולים חוזרים כעבור 4 שבועות לעבודה.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח לכריתת ערמונית שלמה מתבצע בהרדמה מלאה או חלקית (ספינאלית, איזורית). בהרדמה מלאה הינך ישן במשך כל הליך הניתוח ואינך חש כל כאב. מרדים בכיר ינטר את מצבך הגופני בכל רגע ורגע, כדי לוודא שינה עמוקה, רפיון שרירים, והעדר תחושת כאב או זיכרון ממהלך הניתוח. ההרדמה ניתנת לרוב באמצעות זריקה, המוחדרת אל שקית האינפוזיה ומספר שניות לאחריה תחווה תחושה של ערפול הכרה, ותשקע בשינה. בתם ההרדמה תועבר מיידית אל מחלקת ההתאוששות, כדי לוודא התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח. בהרדמה איזורית (ספינאלית), מוחדר חומר מאלחש לאזור חוט השידרה בגובה החוליות הגביות הגורם לחסר תחושה ושיתוק מוטורי באופן זמני ל 2-3 שעות. בשיטה זו תרגיש מטושטש אך ער, ולא תחוש כל כאב. בסוג זה של הרדמה צפויה התאוששות מהירה יותר.

השלכות אפשריות של הניתוח

ניתוח נרחב לכריתת ערמונית הינו ניתוח מורכב יחסית, הטומן בחובו מספר השלכות חשובות. חשוב שתהיה מודע להשלכות האפשריות טרם קבלת ההחלטה על ביצוע הניתוח, וחיוני להעלותן בשיחה מקדימה בינך לבין רופאך.כדי להפחית את הסיכון הניתוחי וההשלכות הלא רצויות ככל הניתן, חשוב שיהיה בידי הרופא המנתח והרופא המרדים כל המידע הרפואי והתפקודי, כך שניתן יהיה לתכנן את הטיפול בך באופן המיטבי ולשים לב במיוחד לנקודות רגישות ובעייתיות.

הצלחות בטיפול ניתוחי בסרטן הערמונית

ההצלחה בניתוח כריתת ערמונית רדיקלית קשורה קשר הדוק למידת המיומנות והנסיון של המנתח. באורומדיק, כמו גם במרכזים מובילים בעולם לטיפול בסרטן הערמונית, ניתוחי סרטן הערמונית מבוצעים רק על-ידי מנתחים העוסקים באופן יחודי באורולוגיה אונקולוגית, מבצעים ניתוחים אלה באופן שגרתי ויכולים להבטיח למטופל את מירב הסיכוי להשגת תוצאות טובות.תוצאות טובות של ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית כולות כריתה של הערמונית והגידול הסרטני בשוליים תקינים, שליטה מיטבית על ההשתנה וזקפה טובה. שיעור ההצלחה בשימור הזקפה תלוי בגיל, ביכולת הזקפה לפני הניתוח, בהצלחת שימור העצבים בזמן הניתוח ובטיפול שיקומי אינטנסיבי לשימור ולעידוד החלמת מנגנון הזקפה. בחולים מתחת לגיל 60 שאצלם נשמרו שני עצבי הזקפה, שיעור החזרה של הזקפה (יכולת לקיים יחסים עם חדירה) מערך במעל 70% מהחולים. בגיל 60-70, עם עלית הגיל, איכות הזקפה יורדת באופן טבעי והתוצאות מעט פחות טובות. בגיל 70 ומעלה רק כ 30% משיגים זקפה טובה. לכל החולים, אנו מציעים תוכנית לשיקום הפעילות המינית והדרכה. כמו גם במרכזים מובילים בעולם, מנסיוננו הרב בניתוחי סרטן הערמונית באורומדיק למדנו כי הזמן הטוב ביותר לקבל מידע ולתכנן את שיקום התפקוד המיני הוא עוד לפני הניתוח. אמנם תהליך השיקום הוא ממושך ועשוי להמשך חודשים ארוכים, אך ככל שמתחילים התוכנית השיקום בשלב מוקדם יותר, התוצאות לטווח הרחוק הן טובות יותר. החידושים בעולם בתחום הניתוחים לטיפול בסרטן הערמונית בשנים האחרונות חל שינוי טכנולוגי, כאשר חלק מניתוחי הכריתה הרדיקאלית כטיפול בסרטן הערמונית הללו מתבצעים ע"י לפרוסקופיה ובעזרה רובוטית. ה"רובוט" מאפשר לראות ראיה תלת מימדית ובהגדלה ולבצע את הניתוח – בדומה ללפרוסקופיה – ע"י מספר פתחים קטנים בעור. למנתח יש אפשרות לאחוז במכשירים (מספריים או מלקחיים) בתוך חלל הבטן והרובוט מתרגם את תנועותיו בחוץ לתנועות עדינות בתוך הבטן. בעשור האחרון נערכו מחקרים רבים להשוואת היתרונות והחסרונות של השיטות השונות. מנתחי אורומדיק בתחום האורולוגיה האונקולוגית יוכלו לתת לך מידע רב ועדכני על השיטות השונות לטיפול ניתוחי בסרטן הערמונית ולתרום מנסיונם על מנת לסייע לך לקבל את ההחלטה הטובה ביותר לגבי הטיפול המתאים ביותר עבורך.

לפרטים  ולייעוץ אודות הכיסוי הביטוחי שלך
התקשר לטלפון 03-7645160 או צור קשר באמצעות הטופס

שיתוף:

ממרכז הידע שלנו

מרפאת אורומדיק כוללת מגוון רחב של פתרונות רפואיים בעולם הכירורגיה האורולוגית:

המומחים שלנו

צרו קשר
צרו קשר לתיאום תור

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם